مشاور کسب و کار يا مشاوره کسب و کار نيازي است که اين روزها بيش از پيش خود را نمايان کرده است. به دليل پيچيدگي در سطح کسب و کارها، گاهي اوقات نياز داريم که يک نفر در نقش راهنما (کسي که ترجيحا يک بار خودش اين راه را رفته) کنارمان باشد تا بتوانيم در زمان و هزينه صرفه جويي کنيم.
اين روزها خيلي از افراد به دنبال اين هستند که “چگونه مشاور کسب و کار شويم”، از طرفي ديگر عده اي به دنبال مشاوره رايگان کسب و کار يا مشاوره تلفني کسب و کار هستند. اما موردي که تقريبا به ترند اين روزها تبديل شده مشاور کسب و کار اينترنتي است. شايد هم افراد با کنجکاوي هاي شخصي دنبال درآمد مشاور کسب و کار باشند و از طرف ديگر افرادي به دنبال بهترين مشاور کسب و کار در ايران و استخدام مشاور کسب و کار باشند. در ادامه بيشتر توضيح مي دهم که مخاطب اين مطلب چه کساني هستند و براي چه افرادي بيشتر مفيد خواهد بود.
مشاور کسب و کار کيست؟ | مشاوره کسب و کار چيست؟
در ابتدا تعريفي که ويکي پديا از مشاور و کسبوکار دارد را براي شما مي آورم.
مشاور، (به انگليسي: consultant) يک فرد حرفهاي است، که به کسب و کارها براي توسعه فناوري و سيستمهاي اطلاعاتي کمک ميکند. استفاده از مشاور ناشي از نياز به يک مهارت يا دانش خاص يا نياز به تحليلگر يا برنامهنويس براي تکميل پروژه است. يک مشاور خدماتش را به طيف وسيعي از کسبوکارها عرضه ميدارد، که براي نمونه ميتوان به بخشهايي چون: امنيت اطلاعات، مديريت، حسابداري، قانون، منابع انساني، بازاريابي، روابط عمومي، علوم مالي، مهندسي و دانش پزشکي اشاره کرد. شناختهشدهترين گونههاي مشاور شامل مشاوره حقوقي، مشاوره فناوري اطلاعات، مشاور مديريت و مشاوره (روانشناسي) است.
براساس اين تعريف اگر بخواهم همين جا يک جهت به ادامه مطلب بدهم بايد بگويم که تِم اين مطلب مشاور مديريت است.
کسب و کار يا بيزينس (به انگليسي: Business)، يک سازمان است که براي فراهم کردن کالا، خدمات يا هر دو به مشتري ايجاد شده است. کسب و کار در اقتصاد سرمايهداري حکمفرماست، بيشتر کسب و کارها که مالک آنها بخش خصوصي است براي اين ايجاد شدهاند که سود ساز باشند و دارايي صاحبشان را بيشتر کنند. کسب و کارها ميتوانند ناسودبر باشند يا مالک آنها دولت باشد. از کسب و کاري که چندين فرد در دارايي آن شريک باشند با عنوان شرکت ياد برده ميشود، هر چند که اين واژه تعريف دقيقتري نيز دارد. پترس و پلومن، از صاحب نظران اين حوزه، بر اين باورند که هر نوع خريد و فروش کسب وکار نيست، بلکه کسب وکار هر نوع تبادل تکرار شونده و تجديد پذير است.
براي داشتن يک کسب و کار سه راه وجود دارد:
که در اين مطلب به مورد اول يعني راه اندازي کسب و کار از صفر مي پردازم. (چيزي که خودم در آن تخصص و تجربه دارم)
پس اگر بخواهم در ابتداي بحث، راه را شفاف کنم بايد بگويم اين مطلب در مورد مشاوره و راه اندازي کسب و کار بخصوص مشاور کسب و کار اينترنتي است.
به عبارتي اين مطلب براي کساني که مي خواهند کارآفريني در زمينه کسب و کارهاي اينترنتي کنند مناسب است.
مخاطبان اين مطلب:
شما يا قصد يادگيري راه اندازي کسب و کار (اينترنتي – آنلاين) داريد يا خواهان مشاوره/مشاور کسب و کار هستيد. براي دسته اول ادامه مطلب را تدارک ديدم و براي دسته دوم پيشنهاد مي کنم که به صفحه تماس با ما مراجعه کنيد.
ايده:
عموما اول ايده اي در ذهن ما هست و بعد ما تصميم به راه اندازي کسب و کار آنلاين مي گيريم. (از اين نقطه به بعد من به کسب و کار اينترنتي مي گويم آنلاين، چون کسب و کار اينترنتي عبارتي بسيار مبتديانه است و چون ما با هم در حال يادگيري هستيم اين اولين نکته براي يادگيري است)
در ابتدا بايد ايده خودمان را چکش کاري کنيم. ما که دوست نداريم در خلوت خودمان ايده را توليد کنيم بعد آن را تبديل به کسب و کار کنيم و در مرحله آخر توجه شويم بازار اصلا به اين خدمت يا کالا نياز نداشته است. ( از اينجاي مطلب من به خدمت يا کالا مي گويم محصول)
چندين سال پيش چک ليستي تهيه کردم (که هنوز هم هر از گاهي آن را به روز مي کنم) در ابتدا پيشنهاد مي دهم به آن مراجعه کنيد و کمي با واقعيت ها و ترند هاي بازار، ايده خود را بسنجيد.
چک ليست ارزيابي: 7نکته که بهتر است در ايده خود لحاظ کنيد + يکسري ترجيحات
خوب با فرض اينکه ايده ما مورد نياز بازار است و با واقعيت ها همسو و هم جهت است به مرحله بعد مي رويم.
براي فهم بهتر مطلب قبلي در اينجا در چند مثال آورده ام: چند نمونه مقايسه کسب و کارهاي آنلاين
از کجا شروع کنيم:
1- انتخاب Domain مناسب
در مورد انتخاب دامين/دامنه چند روش را پيشنهاد مي کنم:
متمم : محل توسعه مهارت هاي من ، ديوار : با تعبير اينکه هر آگهي را در قديم براي اطلاع به ديوار مي چسبانديم
ورزش3
توجه: سعي کنيد کمي آينده بيني در مورد کار داشته باشيد که بعدا اگر کسب و کار شما رونق گرفت مفهوم اسم از بين نرود. مانند ديجي کالا که در ابتدا به منظور فروش کالا هاي ديجيتال بود اما حالا لباس و مواد سوپرمارکتي هم مي فروشد.
جاب اينجا : يعني شغل مورد نظر شما اينجاست ، خدمت از ما : بابت انجام کارهاي خدماتي ، جاباما : رزرو هتل
علي بابا : فروش بليط ، رسپينا24 : فروش بليط
فهرستي از 500 سايت اول ايران را که مربوط به آبان ماه 95 هست را اينجا مي گذارم. به نظرم مي توان يکسري اطلاعات از آن استخراج کرد. هم در زمينه دامنه، هم نوع فعاليت و هم …
2- انتخاب Host مناسب
من با سه شرکت سرويس هاست کار کردم در بين اين ها طرح الماس نت افراز توانست رضايت من را جلب کند.
3- زبان برنامه نويسي سايت
به نظر من و به اعتقاد شخص من سعي کنيد با يک cms کار سايت خود را راه بياندازيد(خصوصا وردپرس). به دليل اينکه با استانداردهاي به روز جهان پيش مي روند.
مطلب مرتبط: چرا وردپرس بهترين انتخاب است
نکته: مرجع اصلي براي انتخاب قالب، سايت themeforest.com است که مي توانيد بهترين قالب هاي وردپرسي را در آن بيابيد. يکي از قالب هاي خيلي خوب Betheme هست که دموهاي متنوعي دارد. (betheme را دوست خوبم مجيد پران به من معرفي کرد.). اما betheme وما بهترين نيست.
نکات بسيار مهم در انتخاب قالب:
اولين اقدامات پس از انتخاب قالب:(100% اين کارها را انجام دهيد)
مطلب مرتبط: رقيب کيست و چگونگي تحليل آن
بعد از بالا آمدن سايت اقدام به استخراج کلمه کليدي مناسب کسب و کار خود کنيد.
پس از انجام کارهاي اوليه و رديف بودن ظاهر
نکته مهم در مورد محتوا گذاري:(به ترتيب اولويت مي نويسم)
بهترين مشاور کسب و کار:
برخي براي کسب و کارشان به دنبال بهترين مشاور مي گردند (از نظر من هم از ابتدا به سراغ بهترين ها رفتن عموما درست ترين تصميم است) چون مي خواهند در زمان و پول خود صرفه جويي کنند. که عموما با اين عبارات دست به سرچ مي شوند: مشاور کسب و کار در تهران و يا بهترين مشاور کسب و کار در ايران
همانطور که گفتم تجربيات قبلي مشاور بسيار مهم است و اينکه آن تجربيات چقدر به نياز امروز شما نزديک باشند، بيشتر به آن کمک مي کند که متوجه شويد م ها و راهنمايي هاي او براي شما مي تواند کارساز باشند يا خير.
البته به نظر خودم طبيعي است که چنانچه شخص مشاور خود چندين کسب و کار را مديريت و راه اندازي کرده باشد، جنس حرف ها و م هاي ايشان بيشتر قابل باور و از طرفي ديگر قابليت پياده سازي در بازار واقعي را دارد.
مشاور کسب و کار خوب، جنس صحبت هايش از بايد ها و نبايد ها در قالب پيشنهاد است. کارهايي که به دليل کمبود منابع ما بهتر است انجام ندهيم يا در فرصتي ديگر به سراغشان برويم.
منبع:
درباره این سایت