مشاور کسب‌ و کار يا مشاوره کسب و کار نيازي است که اين روزها بيش از پيش خود را نمايان کرده است. به دليل پيچيدگي در سطح کسب و کارها، گاهي اوقات نياز داريم که يک نفر در نقش راهنما (کسي که ترجيحا يک بار خودش اين راه را رفته) کنارمان باشد تا بتوانيم در زمان و هزينه صرفه جويي کنيم.


اين روزها خيلي از افراد به دنبال اين هستند که “چگونه مشاور کسب و کار شويم”، از طرفي ديگر عده اي به دنبال مشاوره رايگان کسب و کار يا مشاوره تلفني کسب و کار هستند. اما موردي که تقريبا به ترند اين روزها تبديل شده مشاور کسب و کار اينترنتي است. شايد هم افراد با کنجکاوي هاي شخصي دنبال درآمد مشاور کسب و کار باشند و از طرف ديگر افرادي به دنبال بهترين مشاور کسب و کار در ايران و استخدام مشاور کسب و کار باشند. در ادامه بيشتر توضيح مي دهم که مخاطب اين مطلب چه کساني هستند و براي چه افرادي بيشتر مفيد خواهد بود.


 


مشاور کسب و کار کيست؟ | مشاوره کسب و کار چيست؟


در ابتدا تعريفي که ويکي پديا از مشاور و کسب‌و‌کار دارد را براي شما مي آورم.


مشاور، (به انگليسي: consultant) يک فرد حرفه‌اي است، که به کسب‌ و کارها براي توسعه فناوري و سيستم‌هاي اطلاعاتي کمک مي‌کند. استفاده از مشاور ناشي از نياز به يک مهارت يا دانش خاص يا نياز به تحليل‌گر يا برنامه‌نويس براي تکميل پروژه است. يک مشاور خدماتش را به طيف وسيعي از کسب‌وکارها عرضه مي‌دارد، که براي نمونه مي‌توان به بخش‌هايي چون: امنيت اطلاعات، مديريت، حسابداري، قانون، منابع انساني، بازاريابي، روابط عمومي، علوم مالي، مهندسي و دانش پزشکي اشاره کرد. شناخته‌شده‌ترين گونه‌هاي مشاور شامل مشاوره حقوقي، مشاوره فناوري اطلاعات، مشاور مديريت و مشاوره (روانشناسي) است.


براساس اين تعريف اگر بخواهم همين جا يک جهت به ادامه مطلب بدهم بايد بگويم که تِم اين مطلب مشاور مديريت است.


کسب و کار يا بيزينس (به انگليسي: Business)، يک سازمان است که براي فراهم کردن کالا، خدمات يا هر دو به مشتري ايجاد شده‌ است. کسب و کار در اقتصاد سرمايه‌داري حکم‌فرماست، بيشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصي است براي اين ايجاد شده‌اند که سود ساز باشند و دارايي صاحب‌شان را بيشتر کنند. کسب و کارها مي‌توانند ناسودبر باشند يا مالک آن‌ها دولت باشد. از کسب و کاري که چندين فرد در دارايي آن شريک باشند با عنوان شرکت ياد برده مي‌شود، هر چند که اين واژه تعريف دقيق‌تري نيز دارد. پترس و پلومن، از صاحب نظران اين حوزه، بر اين باورند که هر نوع خريد و فروش کسب وکار نيست، بلکه کسب وکار هر نوع تبادل تکرار شونده و تجديد پذير است.


براي داشتن يک کسب و کار سه راه وجود دارد:



  • راه اندازي کسب و کار از صفر

  • خريد کسب و کار موجود از شخص ديگر

  • نمايندگي يا فرنچايز


که در اين مطلب به مورد اول يعني راه اندازي کسب و کار از صفر مي پردازم. (چيزي که خودم در آن تخصص و تجربه دارم)


پس اگر بخواهم در ابتداي بحث، راه را شفاف کنم بايد بگويم اين مطلب در مورد مشاوره و راه اندازي کسب و کار بخصوص مشاور کسب و کار اينترنتي است.
به عبارتي اين مطلب براي کساني که مي خواهند کارآفريني در زمينه کسب و کارهاي اينترنتي کنند مناسب است.


 


مخاطبان اين مطلب:


شما يا قصد يادگيري راه اندازي کسب و کار (اينترنتي – آنلاين) داريد يا خواهان مشاوره/مشاور کسب و کار هستيد. براي دسته اول ادامه مطلب را تدارک ديدم و براي دسته دوم پيشنهاد مي کنم که به صفحه تماس با ما مراجعه کنيد.


 


ايده:


عموما اول ايده اي در ذهن ما هست و بعد ما تصميم به راه اندازي کسب و کار آنلاين مي گيريم. (از اين نقطه به بعد من به کسب و کار اينترنتي مي گويم آنلاين، چون کسب و کار اينترنتي عبارتي بسيار مبتديانه است و چون ما با هم در حال يادگيري هستيم اين اولين نکته براي يادگيري است)


در ابتدا بايد ايده خودمان را چکش کاري کنيم. ما که دوست نداريم در خلوت خودمان ايده را توليد کنيم بعد آن را تبديل به کسب و کار کنيم و در مرحله آخر توجه شويم بازار اصلا به اين خدمت يا کالا نياز نداشته است. ( از اينجاي مطلب من به خدمت يا کالا مي گويم محصول)


چندين سال پيش چک ليستي تهيه کردم (که هنوز هم هر از گاهي آن را به روز مي کنم) در ابتدا پيشنهاد مي دهم به آن مراجعه کنيد و کمي با واقعيت ها و ترند هاي بازار، ايده خود را بسنجيد.


چک ليست ارزيابي7نکته که بهتر است در ايده خود لحاظ کنيد + يکسري ترجيحات


 


خوب با فرض اينکه ايده ما مورد نياز بازار است و با واقعيت ها همسو و هم جهت است به مرحله بعد مي رويم.


 


براي فهم بهتر مطلب قبلي در اينجا در چند مثال آورده ام: چند نمونه مقايسه کسب و کارهاي آنلاين


از کجا شروع کنيم:


 


 


1- انتخاب Domain مناسب


در مورد انتخاب دامين/دامنه چند روش را پيشنهاد مي کنم:



  • اسمي با معنا و جالب انتخاب کنيد. براساس تجارت خودتان. مانند:


متمم : محل توسعه مهارت هاي من ، ديوار : با تعبير اينکه هر آگهي را در قديم براي اطلاع به ديوار مي چسبانديم



  • مي توانيد اسم را دقيقا کاري که انجام مي دهيد بگذاريد(البته من اين سبک را نمي پسندم)


ورزش3


توجه: سعي کنيد کمي آينده بيني در مورد کار داشته باشيد که بعدا اگر کسب و کار شما رونق گرفت مفهوم اسم از بين نرود. مانند ديجي کالا که در ابتدا به منظور فروش کالا هاي ديجيتال بود اما حالا لباس و مواد سوپرمارکتي هم مي فروشد.



  • اسم گذاري اشاره کلي به کسب و کار داشته باشد و در ذهن مخاطب بماند(من خودم اين سبک را خيلي مي پسندم) مانند:


جاب اينجا : يعني شغل مورد نظر شما اينجاست  ، خدمت از ما : بابت انجام کارهاي خدماتي ، جاباما : رزرو هتل



  • مي تواند خيلي بي ارتباط باشد. مانند:


علي بابا : فروش بليط ، رسپينا24 : فروش بليط


فهرستي از 500 سايت اول ايران را که مربوط به آبان ماه 95 هست را اينجا مي گذارم. به نظرم مي توان يکسري اطلاعات از آن استخراج کرد. هم در زمينه دامنه، هم نوع فعاليت و هم …


 


2- انتخاب Host مناسب


من با سه شرکت سرويس هاست کار کردم در بين اين ها طرح الماس نت افراز توانست رضايت من را جلب کند.


 


3- زبان برنامه نويسي سايت


به نظر من و به اعتقاد شخص من سعي کنيد با يک cms کار سايت خود را راه بياندازيد(خصوصا وردپرس). به دليل اينکه با استانداردهاي به روز جهان پيش مي روند.


 


مطلب مرتبط: چرا وردپرس بهترين انتخاب است


 



  • پلاگين نويس و پلاگين هاي بسيار دارد.

  • هزينه آن کمتر است.

  • قابليت زود يادگيري دارد.

  • بسيار کاربر پسند است.

  • در کمترين زمان آماده مي شود.

  • داراي سئو قوي و قابليت انعطاف پذيري بالا دارد( مهمتر از همه با برنامه نويس زياد نمي خواهد سرو کله بزنيد).


نکته: مرجع اصلي براي انتخاب قالب، سايت themeforest.com است که مي توانيد بهترين قالب هاي وردپرسي را در آن بيابيد. يکي از قالب هاي خيلي خوب Betheme هست که دموهاي متنوعي دارد. (betheme را دوست خوبم مجيد پران به من معرفي کرد.). اما betheme وما بهترين نيست.


 


نکات بسيار مهم در انتخاب قالب:



  • قالبي را انتخاب کنيد که page builder داشته باشد (البته betheme دارد)

  • RTL باشد

  • speed خوب

  • SEO optimized

  • اگر کسب و کارتان اينترنشنال است، چند زبانه باشد

  • responsive. معمولا تمام قالب هاي جديد هستند

  • تا جاي که مي شود قالبِ مربوط به کسب و کارتان را انتخاب کنيد که در طول کار سهولت را به همراه داشته باشد(از لحاظ گرافيکي)


 


اولين اقدامات پس از انتخاب قالب:(100% اين کارها را انجام دهيد)



  • نصب پلاگين Yoast براي SEO

  • درست کردن robots.txt

  • نصب پلاگين WPRocket براي بهبود سرعت سايت

  • پلاگين wincher

  • در صورت نياز براي فشرده سازي، استفاده از Gzip (در صورت داشتن css و js زياد): Gzip رو هم از طريق htaccess مي توانيد فعال کنيد و هم از طريق نصب پلاگين Gzip. خوبي استفاده از کد htaccess اين هست که  تعداد پلاگين هاتون زياد نمي شود. چون تعداد خيلي زياد افزونه فعال، روي سرعت سايت مي تواند تاثير بگذارد، حتي بدتر اينکه گاهي باعث تداخل افزونه ها مي شود.

  • در صورت داشتن اسلايدر. استفاده از slider revolution (به دليل اينکه با نوشته هاي درون آن هم مي توانيد روي کلمات کليدي تان کار کنيد)

  • نصب kk star rating


 


مطلب مرتبط: رقيب کيست و چگونگي تحليل آن


 


بعد از بالا آمدن سايت اقدام  به استخراج کلمه کليدي مناسب کسب و کار خود کنيد.



  1. اگر سايت فروشگاهي است اقدام براي نماد الکترونيک يا Enamad، نماد ارشاد و انجام کارهاي درگاه پرداخت

  2. Online Chat (در صورت نياز)

  3. خريد پنل sms و Email marketing (در صورت نياز)


پس از انجام کارهاي اوليه و رديف بودن ظاهر



  1. دوباره بر مي گرديم به تحليل بيشتر رقبا براي انتخاب کلمات کليدي مناسب تر (استفاده از گوگل ترند، similar web، الکسا، سرچ گوگل، سايت Moz و خيلي ابزارهاي پيشرفته ديگر)

  2. شروع به محتوا گذاري با کلمات کليدي انتخاب شده. (سئو چيست)

  3. راه اندازي Twitter و Instagram (در صورت وم)


 


نکته مهم در مورد محتوا گذاري:(به ترتيب اولويت مي نويسم)



  1. بهترين محتوا، محتوايي است که حاصل تجربيات شخص خودتان باشد.

  2. محتواي خارجي را ترجمه کنيم و در سايت قرار دهيم (با ذکر منبع).

  3. چند مطلب از سايت هاي ايراني بخوانيد و خلاصه آنچه متوجه شديد را بنويسيد (همراه با نوشتن منبع). حتما پاراگراف اول را سعي کنيد به بهترين نحو بنويسيد.


 


بهترين مشاور کسب و کار:


برخي براي کسب و کارشان به دنبال بهترين مشاور مي گردند (از نظر من هم از ابتدا به سراغ بهترين ها رفتن عموما درست ترين تصميم است) چون مي خواهند در زمان و پول خود صرفه جويي کنند. که عموما با اين عبارات دست به سرچ مي شوند: مشاور کسب و کار در تهران و يا بهترين مشاور کسب و کار در ايران


همانطور که گفتم تجربيات قبلي مشاور بسيار مهم است و اينکه آن تجربيات چقدر به نياز امروز شما نزديک باشند، بيشتر به آن کمک مي کند که متوجه شويد م ها و راهنمايي هاي او براي شما مي تواند کارساز باشند يا خير.
البته به نظر خودم طبيعي است که چنانچه شخص مشاور خود چندين کسب و کار را مديريت و راه اندازي کرده باشد، جنس حرف ها و م هاي ايشان بيشتر قابل باور و از طرفي ديگر قابليت پياده سازي در بازار واقعي را دارد.


 


مشاور کسب و کار خوب، جنس صحبت هايش از بايد ها و نبايد ها در قالب پيشنهاد است. کارهايي که به دليل کمبود منابع ما بهتر است انجام ندهيم يا در فرصتي ديگر به سراغشان برويم.


 


منبع: https://blogs.cuit.columbia.edu/sek2216/internet-business-consultant/

برنامه نويسي انواع اپليکيشن کاربردي

مشاوره تلفني کسب و کار

کسب ,کار ,مي ,مشاور ,يا ,هم ,کسب و ,و کار ,مشاور کسب ,راه اندازي ,اين مطلب ,دنبال بهترين مشاور

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


مجله اینترنتی پاسبون کول دانلود Stephanie's memory تفکر و تحرک۰۹۲۲۵۶۱۳۵۲۷ rajoox هنر عکاسی و تصویربرداری مطالب اینترنتی tranehweb مطالب اینترنتی ahmaadc